stress

Είναι αδιαμφισβήτητο πως όλοι βιώνουμε άγχος στην καθημερινότητα. Οι υποχρεώσεις αυξημένες και πολυποίκιλες, ο χρόνος λιγοστός, και οι στόχοι υψηλοί. Μπορούμε σε αυτό το πλαίσιο να διαχειριστούμε το άγχος μας, και να μην του επιτρέπουμε να μας καθορίζει;

Μύθος 1: «Ηρέμησε, θα περάσει»

Αλήθεια: Δεν βοηθά να ακούμε πως το άγχος «θα φύγει» και φράσεις όπως «ηρέμησε» ή «χαλάρωσε» δεν βοηθούν. Συχνά, μάλιστα, έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα- μας στρεσάρουν περισσότερο και μας κάνουν να αισθανόμαστε πως δεν μας κατανοούν. Πιθανότατα το άγχος δεν θα «περάσει», δεν θα «εξαφανιστεί» από την καθημερινότητα, γιατί αυτή παραμένει έντονη και με απαιτήσεις. Όμως μπορεί να διατηρηθεί σε παραγωγικά επίπεδα.

Μύθος 2: «Δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεσαι»

Αλήθεια: Συνήθως υπάρχει ρεαλιστικό αίτιο πίσω από το άγχος μας. Ταυτόχρονα βέβαια, είναι πολύ πιθανό να μεγεθύνουμε το αίτιο στο νου μας, και να το αντιμετωπίζουμε σαν πιο «δύσκολο» από ότι είναι στην πραγματικότητα. Στην προσπάθεια διαχείρισης του άγχους, βοηθά το να αντιμετωπίζουμε την κατάσταση ρεαλιστικά (αναγνωρίζοντας πως υπάρχει λόγος να αγχωνόμαστε, μα πως το αίτιο αυτό δεν είναι απαραίτητα τόσο δραματικό όσο νομίζουμε). Εάν υπάρχει κάτι που μας αγχώνει το ιδανικό είναι να διαχειριζόμαστε άμεσα το αίτιο αυτού, πριν καθιερωθεί ως στρεσογόνος παράγοντας στην ζωή μας. Για παράδειγμα, εάν υπάρχει κάποια υποχρέωση που εκκρεμεί και αυτό μας αγχώνει, είναι καλύτερο να την διαχειριζόμαστε και να την αντιμετωπίζουμε, παρά να χρονοτριβούμε- βιώνοντας άγχος παράλληλα.

Μύθος 3: «Μόνο εμένα με επηρεάζει τόσο το άγχος»

Αλήθεια: Δυστυχώς, το άγχος μας επηρεάζει όλους. Ο καθένας μας βέβαια μπορεί να βιώνει και να εκφράζει το άγχος του διαφορετικά: Άλλος με άρνηση και απάθεια, άλλος με ένταση, άλλος εκδηλώνοντας σωματικά συμπτώματα. Όλοι όμως έχουμε άγχος για καταστάσεις, και όλοι το βιώνουμε με παρόμοια ένταση. Μπορεί να σου μοιάζει πως μόνο εσύ κατακλύζεσαι από αυτό, όμως όλοι αισθάνονται κάποιες φορές αντίστοιχα.

Μύθος 4: «Δεν μπορώ να κάνω κάτι για αυτό»

Αλήθεια: Φυσικά και μπορείς! Ίσως να μοιάζει πως απλά πρέπει να αποδεχθούμε την ύπαρξη του άγχους (και ως ένα βαθμό ισχύει αυτό), όμως μπορούμε να κάνουμε πολλά για να το μετατρέψουμε σε διαχειρίσιμο. Για παράδειγμα, επεξεργαζόμαστε το αίτιο στο μυαλό μας, και δεν το μεγαλοποιούμε, θέτουμε πρακτικούς στόχους για την αντιμετώπισή του και βάζουμε στο πρόγραμμα δραστηριότητες καταπολέμησης του άγχους.

Μύθος 5: «Έχω πολύ γεμάτο πρόγραμμα για να ασχοληθώ με την διαχείριση του άγχους»

Αλήθεια: Κι όμως το να αντιμετωπίσουμε το άγχος μας δεν απαιτεί ιδιαίτερο χρόνο. Μπορούμε να κάνουμε μικρές δραστηριότητες, ταιριαστές με την πολυάσχολη πραγματικότητά μας, που θα βοηθήσουν στο να είναι αυτή καλύτερη. Μία τέτοια δραστηριότητα ημερησίως μπορεί να μειώσει σημαντικά το άγχος μας μακροπρόθεσμα.

shape.gr