howtomakeexercise

Μερικά παιδιά θα λέγαμε δεν είναι γεννημένα για σπορ. Η εικόνα του παιδιού που κάθεται απ` έξω και παρακολουθεί τους συμμαθητές του να παίζουν μπάσκετ ή ποδόσφαιρο, δεν μας είναι ξένη. Πολλά παιδιά δεν δείχνουν καμία διάθεση να ασκηθούν και παρά την γκρίνια της μαμάς ή τις προσπάθειες του μπαμπά, ο οποίος το σέρνει στα γήπεδα μήπως και το πείσει, το παιδί παραμένει ανένδοτο.

 Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί. Αν το παιδί  είναι υπέρβαρο, μπορεί να φοβάται μήπως τον κοροϊδέψουν. Κάποιο άλλο μπορεί να νιώθει πως δεν είναι αρκετά καλό. Μπορεί απλά να βαριέται και να προτιμάει να παίξει με το tablet και το κινητό. Μπορεί πάλι, να είναι κάποιος αστείος λόγος όπως δε του αρέσει να ιδρώνει ή δε θέλει να κάνει μπάνιο μετά. Το σίγουρο είναι πως αν ο γονέας βρει την αιτία, θα μπορέσει να αντιμετωπίσει και την κατάσταση πιο εύκολα. Υπάρχει όμως και η περίπτωση να είναι κάποιος βαθύτερος λόγος, ή οι γονείς να μη καταφέρνουν να καταλάβουν το πρόβλημα. Μπορούν να απευθυνθούν σε έναν ειδικό που θα έχει τις γνώσεις να εντοπίσει την αιτία που συγκρατεί το παιδί από το να ασκηθεί.

Τα παιδιά σπάνια κάνουν κάτι, ή δεν κάνουν κάτι στην περίπτωσή μας, χωρίς να έχουν από πίσω κάποια αιτία. Η σκέψη τους γραμμική, ακόμα και αν δεν έχει τη λογική των ενηλίκων, δεν παύει να έχει αιτία και αποτέλεσμα! Αν το παιδί δε θέλει να λερωθεί δεν πρόκειται να παίξει ποδόσφαιρο! Λάβετε λοιπόν, υπόψιν τις ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του παιδιού σας και οργανωθείτε!

Θα σας προτείνω μερικά «τρικ» που θα σας βοηθήσουν να δώσετε κίνητρο στο παιδί σας να κινητοποιηθεί και να ανακαλύψει τα οφέλη της άσκησης.

#1. Σκεφτείτε εκτός γηπέδου.

Το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ και γενικά τα ομαδικά παιχνίδια των γηπέδων, δεν ταιριάζουν σε όλα τα παιδιά. Ο ανταγωνισμός είναι ψυχοφθόρος και δίνει έξτρα δυσκολία.  Ή είναι πιθανόν, το παιδί να βαριέται τον περιορισμό σε ένα γήπεδο. Δοκιμάστε κάτι διασκεδαστικό! Ορειβασία σε τοίχο, πεζοπορία σε βουνό, χορός, πολεμικές τέχνες δίνουν πολλαπλά ερεθίσματα, είναι διασκεδαστικά και μπορείτε να τα κάνετε όλη η οικογένεια μαζί! Είναι σημαντικό να δοκιμάσετε διαφορετικά σπορ μέχρι κάποιο να κεντρίσει το ενδιαφέρον του παιδιού. Ο στόχος είναι να κινητοποιήσουμε το παιδί. Μη μένετε στα γνωστά! Σκεφτείτε εκτός γηπέδου!

#2. Γονείς ασκηθείτε μαζί με τα παιδιά σας.

Τα παιδιά λατρεύουν να κάνουν πράματα μαζί με τους γονείς τους. Ασκηθείτε όλοι μαζί! Δε χρειάζεται να βγείτε για τζόκινγκ. Μπορεί να είναι ένα παιχνίδι. Παίξτε κυνηγητό. Κάντε μια μεγάλη βόλτα όλη μαζί ή κάντε ποδήλατο οικογενειακά. Με αυτόν τον τρόπο και το παιδί κινείται και η οικογένεια έρχεται πιο κοντά.

#3. Μειώστε τον χρόνο μπροστά στις οθόνες.

Τα παιδιά δεν επιτρέπεται να είναι μπροστά σε οθόνη πάνω από μία, το πολύ δύο ώρες την ημέρα. Και λέγοντας οθόνη εννοούμε τηλεόραση, κομπιούτερ, tablet, κινητά. Κλείστε την τηλεόραση, πάρτε τα κινητά ή βάλτε χρονικούς περιορισμούς. Αφήστε τα να βαρεθούν και δώστε τους διεξόδους όπως βόλτα, ή χορό.

#4. Δώστε το καλό παράδειγμα σαν γονιός.

Το να λέτε στο παιδί σας να γυμναστεί ενώ κάθεστε μπροστά στην τηλεόραση τρώγοντας πίτσα και πίνοντας μπύρα, το οδηγείτε με μαθηματική ακρίβεια στο ακριβώς αντίθετο! Είμαστε αυτό που κάνουμε. Δώστε πρώτοι το παράδειγμα! Ασκηθείτε. Μιλάτε συχνά για τα οφέλη της άσκησης. Περπατήστε αντί να πάρετε το αυτοκίνητο. Ανεβείτε με τις σκάλες αντί να πάρετε το ασανσέρ. Τα παιδιά θα σας ακολουθήσουν αβίαστα.

#5. Επιβραβεύστε την προσπάθεια.

Μην περιμένετε από το παιδί σας να κάνει διπλό φλικ φλακ για να του πείτε  «μπράβο». Επιβραβεύστε κάθε μικρή προσπάθεια του ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Πέντε λεπτά περπάτημα περισσότερο από την προηγούμενη φορά είναι κάτι σημαντικό για το παιδί. Δείξτε του ότι αναγνωρίζετε αυτή του την προσπάθεια και ότι είναι σημαντική. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση. Έτσι τα πέντε λεπτά θα γίνουν δέκα την επόμενη φορά.

#6. Πάρτε και φίλους μαζί.

Τα παιδιά θέλουν να είναι με τους φίλους τους. Πάρτε κάποιον φίλο τους μαζί για ποδήλατο ή περπάτημα. Αν δοκιμάζετε κάποιο σπορ π.χ. κολύμβηση, οργανωθείτε μαζί με άλλους γονείς να πάτε μαζί τα παιδιά σας. Οργανώστε μεγάλες παρέες και κανονίστε εκδρομή για πικ νικ και παιχνίδι στη φύση. Αφήστε το παιχνίδι να κάνει τη δουλειά!

#7. Άσκηση σαν επιβράβευση.

Κανένας δεν θέλει να ασκηθεί με το ζόρι. Πόσο μάλλον να κάνει κάμψεις για τιμωρία! Χρησιμοποιήστε τη γυμναστική σαν επιβράβευση! Είναι σίγουρο πως κάθε παιδί προτιμάει να κάνει 20`περπάτημα προκειμένου να γλυτώσει λίγο διάβασμα. Επιβραβεύστε το λοιπόν, και για μισή ώρα διάβασμα χαρίστε του το υπόλοιπο μισάωρο αν πάει για περπάτημα.

#8. Καθιερώστε μια σταθερή ρουτίνα.

Τα παιδιά θέλουν πρόγραμμα. Να ξέρουν από πριν τι έχουν να κάνουν και πότε. Καθιερώστε μια σταθερή ρουτίνα π.χ. κάθε Σάββατο πρωί ποδήλατο στο πάρκο. Κυριακή απόγευμα περπάτημα στη γειτονιά. Δευτέρα και Τετάρτη να βγάζετε μαζί το σκύλο βόλτα. Έτσι το παιδί θα δεχτεί ( και θα αποδεχθεί) την κατάσταση πιο εύκολα.

#9. Κρατήστε αδιαπραγμάτευτη στάση.

Τίθεται ποτέ θέμα συζήτησης με το παιδί όταν πρόκειται για το αν θα πάει στο σχολείο ή αν θα βάλει ζώνη στο αμάξι ή ακόμα και για το αν θα πλύνει τα δόντια του; Όχι βέβαια! Είναι δεδομένο και μη διαπραγματεύσιμο. Έτσι και η άσκηση. Είναι κάτι καλό για το σώμα και το μυαλό και όλα τα παιδιά πρέπει να ασκούνται έστω και λίγο. Μη διαπραγματεύσιμο!

#10. Καλλιεργείστε στο παιδί την ιδέα ότι η άσκηση είναι «in».

Καλώς ή κακώς, στις μέρες μας, παίζει ρόλο μεταξύ των παιδιών να είναι in, cool, της μόδας. Βάλτε τους την ιδέα ότι η άσκηση είναι κάτι μοδάτο. Δώστε τους παραδείγματα μεγάλων αθλητών, διάσημων όπως ο Μπέκαμ, η τενίστρια Σερένα Γουίλσον κ.α. Βάλτε τα να μάθουν hip hop που είναι cool  ή parkour που είναι «αλήτικο».

#11. Η άσκηση είναι διασκέδαση!

Τα παιδιά δεν χρειάζονται ιδιαίτερη προσπάθεια για να πηδήξουν σα κατσίκια, να τρέξουν, να τεντωθούν. Και το διασκεδάζουν κιόλας! Και σίγουρα το έχουν ανάγκη μετά από τόσες ώρες κλεισμένα σε μια αίθουσα σχολείου. Αφήστε τα να το διασκεδάσουν! Βάλτε μουσική, κάντε το παιχνίδι, δώστε τους αυτό που τους αρέσει. Θέλουν έξω, θέλουν μέσα, με παρέα ή χωρίς, αφήστε τα να το κάνουν όπως αγαπάει η καρδιά τους!

 

Βάσια Ντάμτσιου Καρυτινού

Γυμνάστρια-Διαιτολόγος

Δασκάλα Παραδοσιακού Καράτε της Οκινάουα

Evexia Pro. Personal diet & exercise.