gutenferre

Είχαμε και στο χωριό μας glouten-free προϊόντα;

Αυτή είναι μια συνηθισμένη απάντηση της μαμάς όταν της λες « να μου πάρεις γαλοπούλα χωρίς γλουτένη». Και η αλήθεια είναι πως είχαμε, αλλά δε τα ξέραμε! Και τώρα θα πει κάποιος, έγιναν της μόδας. Ναι έγιναν! Αλλά είναι καλό για εμάς που έγιναν.

Ας πάρουμε όμως τα πράματα από την αρχή. Τι είναι η γλουτένη; Είναι λεκτίνη. Οι λεκτίνες είναι πρωτεΐνες που αφθονούν στο αίμα και έχουν συγκολλητικές ιδιότητες που το επηρεάζουν. Τι σημαίνει αυτό; Απλά ότι κολλάνε, σαν κόλλα! Ανάλογα με τα αντιγόνα που έχουμε στο αίμα μας, το οποίο εξαρτάται από την ομάδα αίματος που έχουμε, κάποιες λεκτίνες τροφών μας επηρεάζουν, κάποιες άλλες όχι. Αν λοιπόν, φάμε μια λεκτίνη ασύμβατη με τα αντιγόνα του αίματός μας, τότε αυτή θα βάλει στόχο κάποιο όργανο του σώματός μας (στομάχι, έντερο, νεφρά, συκώτι κ.α), θα πάει εκεί και θα αρχίσει να «κολλάει» τα αιμοσφαίρια αυτής της περιοχής.

Η γλουτένη λοιπόν, είναι μια λεκτίνη που συναντάται συχνότερα στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη και άλλα δημητριακά. Πηγαίνει και κολλάει πάνω στο λεπτό έντερο και κάνει τη δουλίτσα της! Αποτέλεσμα; Να δημιουργούνται φλεγμονές, φουσκώματα, αέρια, κολικοί και το συνηθισμένο πια Σύνδρομο Ευερέθιστου εντέρου.

Η ομάδα αίματος Ο επηρεάζεται ιδιαίτερα από τη γλουτένη, αφού είναι ασύμβατη με τα αντιγόνα της. Και η μαμά πάλι θα σας πει, « καλά και `μεις που τόσα χρόνια τρώμε ψωμιά και μακαρόνια τι πάθαμε;». Εκτός από τη δυσοσμία! Ίσως και τίποτα. Βέβαια, με τα χρόνια βλέπουμε ότι το ΣΕΕ αυξάνεται και σίγουρα δεν είναι καθόλου ευχάριστο όταν σου συμβαίνει! Επίσης, οι λεκτίνες μπορούν να προσκολληθούν σε διάφορα όργανα και με τα χρόνια να μαζεύονται και να δημιουργούν φλεγμονές τις οποίες θα καταλάβουμε στην πορεία π.χ αρθριτικά, κίρρωση του ήπατος, παρεμπόδιση ροής μέσα από τα νεφρά κ.α.

Μια διατροφή χωρίς γλουτένη σημαίνει να αφαιρέσουμε σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και ότι δημητριακό την περιέχει. Αρκετά δύσκολο, αν σκεφτεί κανείς ότι στη χώρα μας τα παραπάνω αποτελούν σχεδόν τη βάση της διατροφής μας. Ψωμί, μακαρόνια, πίτσα, κρουασάν, κέικ, μπισκότα – εντάξει κάποια από αυτά είναι δανεικά από γείτονες χώρες αλλά τώρα είναι δικά μας! Και όχι μόνο αυτά αλλά και πολλά κατεψυγμένα και συσκευασμένα φαγητά, τα οποία κανονικά δεν έχουν γλουτένη, όπως η περιβόητη γαλοπούλα στην αρχή του άρθρου μας, περιέχουν όμως γλουτένη λόγω των συντηρητικών που χρησιμοποιούνται για τη διατήρησή τους. Το νου σας λοιπόν, στα συστατικά και στα ψιλά γράμματα όταν ψωνίζετε. Το καλύτερο βέβαια, είναι να προτιμάτε φρέσκα προϊόντα χωρίς συντηρητικά.

Όσο δύσκολο όμως κι αν φαντάζει να κόψουμε το ψωμί, στις μέρες μας οι επιλογές έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Πλέον στα μαγαζιά με βιολογικά προϊόντα βρίσκεις διάφορα είδη ψωμιού χωρίς γλουτένη, με αλεύρι ρυζιού ή κινόα ή φαγόπυρου κ.α. Διαφορετικά αλλά εξίσου γευστικά! Ακόμα και βάση για πίτσα glouten-free βρίσκουμε! Και φυσικά μακαρόνια από κινόα, μακαρόνια ρυζιού, μακαρόνια χωρίς γλουτένη. Κοστίζουν βέβαια, λίγο παραπάνω αλλά, ο καθένας ξέρει πόσο κοστολογεί την υγεία του

Απολαύστε το ρύζι, τις πατάτες, το καλαμπόκι και το κινόα για κάτι διαφορετικό. Μπορείτε ακόμα να φάτε και ποπ- κορν! Όχι όμως με πολύ αλάτι! Μη γλυτώσουμε το ευερέθιστο έντερο και πάμε από πίεση! Μπορεί να ξεχνάμε τα κέικ, τις πάστες και τα μπισκότα αλλά μπορούμε να φάμε καραμέλες, γλυκά του κουταλιού ίσως και παγωτά αν δεν έχουμε ευαισθησία στη λακτόζη- μια άλλη λεκτίνη για την οποία θα μιλήσουμε σε άλλο άρθρο. Τώρα θα σας στενοχωρήσω λίγο γιατί κάτι πολύ αγαπημένο σε όλους ειδικά το καλοκαίρι περιέχει γλουτένη και θα πρέπει να βγει από τη διατροφή μας. Η μπύρα, η οποία φτιάχνεται από κριθάρι. Αντικαταστήστε την ελεύθερα με κρασί ή τσίπουρο. Χωρίς υπερβολές πάντα!

Βλέπετε πως υπάρχουν επιλογές και δεν ήρθε το τέλος του κόσμου. Απολαύστε αυγά, κρέας, ψάρι, λαχανικά και φρούτα ελεύθερα και τροποποιήστε λίγο τις αγορές σας στα δημητριακά. Ακόμα και όταν τρώτε έξω, θα βρείτε σίγουρα κάτι στο μενού να σας καλύψει. Αν δεν είστε σίγουροι ρωτήστε να σας προτείνουν. Όσο και αν θα τους φανεί αστείο, είναι προτιμότερο να επιστρέψετε σπίτι σας και να κάνετε έναν ήσυχο και ελαφρύ ύπνο από το να ταλαιπωρήστε όλο το βράδυ!

Θα ήθελα να σημειώσω ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι η διατροφή χωρίς γλουτένη βοηθάει σημαντικά τα παιδιά με αυτισμό, ειδικά στο λόγο. Ακόμα δεν έχει αποδειχτεί αλλά γίνονται έρευνες και τα δείγματα είναι ενθαρρυντικά. Έχουμε πολλά ακόμα να μάθουμε γύρω από αυτό το θέμα.

Σίγουρα δεν είναι εύκολο να κρατήσεις μια διατροφή χωρίς γλουτένη, ειδικά στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα όμως είναι σχεδόν άμεσα και θα σας ανταμείψουν. Ήδη από τον πρώτο μήνα θα δείτε διαφορά στο πεπτικό σας σύστημα και μετά από 2-3 μήνες μην εντυπωσιαστείτε αν δείτε βελτίωση και σε άλλα θέματα υγείας που ίσως, σας ταλαιπωρούν. Άλλωστε είμαστε ότι τρώμε!

 

Βάσια Καρυτινού Ντάμτσιου

Γυμνάστρια- Διαιτολόγος

Evexia Pro. Personal diet& exercise

vasiadamtsiou@gmail.com